Dirk () Stoppen met roken was makkelijker ...

Voorstelverhalen van ervaren lijners, die dus nu overgaan op Grip op Koolhydraten als koolhydraatbeperkte energieke eetmethode.

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Dirk Vanderperk
Berichten: 588
Lid geworden op: 15-08-2017 11:14

Dirk () Stoppen met roken was makkelijker ...

Bericht door Dirk Vanderperk » 17-08-2017 18:48

Hoi, ik ben Dirk (alias Erik, zeg maar Dirk), 55 jaar oud en ik weeg momenteel (ongeveer) 99.7 kilo. Ik ben B-verpleegkundige en ben vroeger kok geweest. Ik hou van lekker eten en heb een levenslange historie van overgewicht. Al van jongs af aan ben ik een dikkerd. Ik ben altijd een koolhydraten-adept geweest en was verslaafd aan zoetigheid en brood. Tot de jaren negentig woog ik tussen de 85 en de 90 kilo en had ik een gedistingeerd bier(koolhydraat)buikje. Toen ik in 2008 na diverse pogingen om te stoppen met roken eindelijk van de peuken af was woog ik 108 kilo. Ik ben toen op dieet gegaan en kwam tot 93 kilo. Toen werd het december en de verleiding, de stress en de craving sloegen genadeloos toe. Binnen een half jaar woog ik 110 kilo. Ik was een fanatieke snoeper en kon zomaar een zak mini-snickers en een rol chocolatchipcookies wegwerken. En dan nog een bekertje ijs als toetje, geen probleem.

In 2015 kreeg ik de rekening gepresenteerd, diabetes type II. Op naar de diëtiste en op dieet. Er volgde een periode van afvallen en weer aankomen. Ik volgde een koolhydraatbeperkt dieet maar at veel yoghurt, fruit en nog steeds brood en crackers en kleine beetjes (1 opscheplepel) rijst, aardappellen en pasta. Dat liep elke keer uit op tussentijds aankomen en rond de 95 kilo niet meer afvallen. Bovendien had ik altijd craving naar koolhydraten, een akelig gevoel waar ik eerlijk gezegd best wel ongelukkig van werd. Diëtiste vaarwel gezegd en terug naar af.

Toen ik dit jaar terugkwam van vakantie was ik wederom 3 kilo aangekomen en woog ik 105.5 kilo. Ik was de wanhoop nabij. Gezond gegeten, veel gesport en toch weer aangekomen. Ik meende een stofwisselingsstoornis te hebben en zat best een beetje in de put. Ik moet en wil namelijk wel afvallen. Enerzijds voor mijn gezondheid en anderzijds om lekker te kunnen sporten. Ik ben fietser, wandelaar en schaatser en ga de afgelopen 3 jaar naar Frankrijk om te fietsen. Ik pak graag mooie cols zoals de Galibier en de Croix de Fer. En elke kilo telt als je een helling van 10% omhoog fietst.

Na het lezen van een artikel in de Volkskrant en een gesprek met iemand die koolhydraatarm 35 kilo was afgevallen ben ik op eigen initiatief begonnen met een koolhydraatarm dieet. Ik heb toen alle producten uit mijn dieet verbannen die gemaakt waren van deeg of beslag, kortweg bewerkte koolhydraten. Het begin was er en ik viel in 6 weken dus bijna 6 kilo af. Bovendien had ik geen craving meer naar koolhydraten en ging ik kleinere porties eten. Ik ben tussentijds ook niet meer aangekomen.
Er gebeurde zelfs een klein wonder: ik had een pizza gebakken van Adam’s koolhydraatarm pizzadeeg en voor het eerst in mijn leven kon ik maar een halve pizza op. Ik ben er nog perplex van. 2 dagen eten van een relatief kleine pizza, hoe is het mogelijk.

Ondertussen had ik Atkins gelezen maar die vind ik toch een beetje extreem. Toen hoorde ik van Yvonne Lemmers en kocht de boeken. De LemmersWay sprak me meteen aan en ik ben met de rode, de oranje en de groene lijst aan de gang gegaan. Ik deed het op zich al vrij goed alleen te veel melkproducten, zoetstoffen en sommige producten op het verkeerde moment.
De recepten van Yvonne (e.a.) zijn uitstekend en ik kan heerlijk creatief met de suggesties aan de gang. Wat dat betreft, en dat zeg ik als ex-kok, gaat er een totaal andere wereld open. Ik was al bekend met bijvoorbeeld de macrobiotiek, heb bij een vegetarisch restaurant gewerkt en ben een grote fan van alle vormen van fusion. Ook vind ik bijna alles lekker (behalve spruitjes en hele olijven). Maar koolhydraatarm (bijna vrij) is echt een hele andere invalshoek, en dat vereist ook een andere manier van denken en koken. En dat is een leuke ontdekking op je 55ste

Ik ga in september weer op vakantie en ben van dit forum lid geworden om meer te weten te komen over sporten met een koolhydraatarm dieet, nog meer recepten en informatie over bepaalde producten.

Op naar mijn streefgewicht van 85 kilo .
(van toen ik nog jong en mooi was … )

Bijgewerkt 08-10-17: hoewel ik nog steeds jong en mooi ben heb ik het streefgewicht moeten bijstellen naar 80 kilo. Met die 85 kilo heb ik volgens de BMI nog steeds overgewicht. Van de Hartstichting moet er dan nog eens 2 kilo af.
Dagboekje

Afvallen is moeilijker dan stoppen met roken ...

Afbeelding

Plaats reactie