Marit () man en kinderen hoeven niet mee te doen

Voorstelverhalen van mensen die nog nooit een dieet gevolgd hebben. En die dus nu overgaan op Grip op Koolhydraten als koolhydraatbeperkte energieke eetmethode.

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marit77
Berichten: 6
Lid geworden op: 06-01-2018 13:10

Marit () man en kinderen hoeven niet mee te doen

Bericht door Marit77 » 09-01-2018 11:33

Hallo allemaal,

Gisteren begonnen met GOK. Vorig jaar al eens een aantal weken KHA gegeten maar dit lijkt me een meer verantwoorde manier die daarnaast ook beter vol te houden is. Ik werk zelf in een huisartspraktijk en bij het geven van dieetadvieen wordt het GOK-ken ook door ons aanbevolen.

Nu heb ik de kookboeken aangeschaft, wacht nog op het basisboek Op Gewicht , ben lid geworden van het forum en de facebook groep maar nu.... Ik heb een gezin met 3 kinderen en een sportieve man. Zij hoeven geen van allen mee te doen met mijn leefstijl (misschien op den duur wel ;-)) en dus zal ik de gerechten moeten implementeren in mijn gezinsleven. Ik zit nu al een half uur met een nog leeg boodschappenlijstje voor me want wat moet ik nu wanneer eten. Ik merk dat ik het allemaal lastig en soms onduidelijk vind, ondanks de vele bronnen van informatie die ik ter beschikking heb. een aantal vragen waar ik mee zit:

-Het handigst voor mij zou zijn wanneer ik de avondmaaltijden (zoveel mogelijk) gewoon mee kan eten. Maar, moet ik dan bijvoorbeeld de aardappelen laten staan, of past dat binnen het koolhydratenuurtje?

-In het kookboek staan voorbeelden van dagmenu's; zijn deze allemaal op elkaar afgestemd of ben je vrij om je eigen invulling hieraan te geven (met de groene recepten)? Waar moet ik op letten bij het samenstellen van een dagmenu?

Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen zodat ik wat meer vertrouwd raak hiermee en sneller tot het invullen van de maaltijden kom (en mijn boodschappenlijstje sneller klaar heb! :D )

Diede
Berichten: 1489
Lid geworden op: 03-01-2018 12:45

Bericht door Diede » 09-01-2018 15:48

Welkom op het forum en veel succes! Ik ben ook net begonnen met gokken.

Volgens mij kun je alles uitwisselen (ontbijt, lunch, avondeten).
Mijn dagboek

Op gewicht dankzij GOK: 57,5 kilo (-15 kilo)
Nu doe ik fase 2 van GOK

Nimyth74
Berichten: 533
Lid geworden op: 20-10-2013 22:46

Bericht door Nimyth74 » 11-01-2018 14:20

Hallo Marrit,

Van gok vind ik het zo mooi dat je gewoon mee kan eten met de pot. Ik heb thuis ook 4 die niet meedoen en af en toe maak ik voor mezelf wat anders maar meestal eet ik gewoon mee. Mijn koolhydraatuur is 's avonds en dus eet ik aardappel / pasta / rijst - groente - vlees - fruit. Soms met toevoeging van een sausje en soms alleen wat zaanse mayo bij mijn vlees. Op dit moment neem ik kwark bij de warme maaltijd als toetje om extra eiwitten te krijgen. Je moet je bord in 4en delen )1/4 eiwit (vlees/kaas etc), 1/4 groente, 1/4 oranje (aardappel-groente-sausjes etc) en 1/4 deel fruit. Niet te moeilijk denken kijk maar eens bij dagboekjes van Martine en de mijne in het begin ook (dagboeken 19). Succes (y)

Gebruikersavatar
Marit77
Berichten: 6
Lid geworden op: 06-01-2018 13:10

Bericht door Marit77 » 18-01-2018 15:18

Bedankt voor de uitleg Nimyth74. Inmiddels heb ik het basisboek nu ook dus het begint me steeds duidelijker te worden.

Maar er wordt echt bedoeld je bord in vieren te delen en niet dat je alles in verhouding van 1/4 t.o.v. elkaar moet doen?

Nimyth74
Berichten: 533
Lid geworden op: 20-10-2013 22:46

Bericht door Nimyth74 » 19-01-2018 08:13

Maar er wordt echt bedoeld je bord in vieren te delen en niet dat je alles in verhouding van 1/4 t.o.v. elkaar moet doen?[/quote]

Niet letterlijk maar figuurlijk natuurlijk. Ongeveer naar de verhoudingen kijken. In het begin at ik meer oranje (aardappel/pasta) en nu meer groente en vlees. Je smaak veranderd :D Succes (y)
Lukt het verder een beetje, hou je een dagboekje bij?

Groetjes Heidy

Gebruikersavatar
Fleur52
Berichten: 2627
Lid geworden op: 18-01-2018 13:30

Bericht door Fleur52 » 20-01-2018 21:27

Hee Marit,wat toevallig ik ben in november met pensioen gegaan maar werkte ook bij een huisarts. Toevallig had ik een collega die ook Marit heet. Bij ons op de praktijk hebben ze goeie ervaringen met diabeten en koolhydraatarm dieet. Ik ben ook net begonnen met dit forum. Mijn man wil niet echt gokken. Maar het avondeten gebruiken wij gewoon samen. Sinds ik gok vindt hij mijn maaltijden veel lekkerder. In november ben ik begonnen met gokken maar dan zelf. Nu vind ik het fijner wat begeleiding te krijgen en inzicht of ik goed bezig ben. Het gaat jou vast ook lukken. Ik hoop voor mijzelf natuurlijk ook. Want voorop staat dat we allemaal gezond bezig willen zijn. Ik voel mij wel beter en heb wel enorme rust met eten gekregen. Denk er ook niet de hele dag aan. Dat deed ik voor die tijd wel. Succes. Als jij een dagboek bij gaat houden ga ik je ook volgen. Leer ik ook weer van.

Gebruikersavatar
Marit77
Berichten: 6
Lid geworden op: 06-01-2018 13:10

Bericht door Marit77 » 20-01-2018 23:10

Hallo Heidy en Fleur,

Bedankt voor jullie motiverende reacties! Heel toevallig idd Fleur 😊. Ik heb best wat computerervaring maar dit Forum vind ik maar moeilijk.... Kan soms niet eens op (jullie) berichten reageren.

Hoe moet ik een dagboek bijhouden? Of hoe krijg ik zo’n mooie banner?

Inmiddels zit mijn tweede week er bijna op. De tweede week had ik door het basisboek beter in de gaten hoe GOK in elkaar zit. Inmiddels 3kg kwijt. Laatste 2 dagen iets meer trek. Vanavond paar patatjes mee gegeten met 3 bitterballen (uit de airfryer 😂) en een klein bakje Griekse yoghurt na.

Toen kreeg ik vanavond toch zin iets lekkers...ik mis mijn glaasje wijn op de zaterdagavond en ik heb een plankje voor mijn man en mij gemaakt met oude kaas, olijfjes en ongezouten nootjes. Voel me een beetje schuldig, een beetje maar omdat ik ook vind dat ik het verdiend heb en het wel groene tussendoortjes zijn maar het is wel snel om na 2 weken al zoiets extras te doen...

Hebben jullie ook zulke dipjes?
[/quote]

Diede
Berichten: 1489
Lid geworden op: 03-01-2018 12:45

Bericht door Diede » 20-01-2018 23:25

Marit77 schreef:Hallo Heidy en Fleur,
Toen kreeg ik vanavond toch zin iets lekkers...ik mis mijn glaasje wijn op de zaterdagavond en ik heb een plankje voor mijn man en mij gemaakt met oude kaas, olijfjes en ongezouten nootjes. Voel me een beetje schuldig, een beetje maar omdat ik ook vind dat ik het verdiend heb en het wel groene tussendoortjes zijn maar het is wel snel om na 2 weken al zoiets extras te doen...
Gefeliciteerd dat je al 3 kilo bent afgevallen. Bij gok mag je best een tussendoortje (als je onder de 2,5 gram koolhydraten blijft. Natuurlijk hebben wij ook allemaal wel eens trek en nemen dan een tussendoortje. Je hebt een verstandige keuze gemaakt met je tussendoortje! Je had ook chips of chocolade kunnen nemen, maar je hebt voor een koolhydraatarm tussendoortje gekozen. (y)
Mijn dagboek

Op gewicht dankzij GOK: 57,5 kilo (-15 kilo)
Nu doe ik fase 2 van GOK

Nimyth74
Berichten: 533
Lid geworden op: 20-10-2013 22:46

Bericht door Nimyth74 » 21-01-2018 08:45

Hoi Marit, het forum is niet moeilijk. Al doende leert men. Ik vind wel dat de laatste dagen het forum niet werkt zoals het zou moeten. Als ik op "nieuw antwoord" klik ga ik naar de startpagina dus dat klopt niet.

Volgens mij een nieuw dagboek aanmaken: ga naar de nieuwste versie (waar ook Fleur in zit) en klik linksboven op nieuw onderwerp en volgens mij is het dan klaar (weet het niet zeker ben ook niet zo'n computernerd!). Een banner heb ik via de weegclub.nl aangemaakt (even op hun site aanmelden en dan elke week nieuw gewicht invoeren en wordt hij automatisch aangepast. Dan in je profiel bij onderschrift de banner url invoeren zoals die op de weegclub staat volgens mij. Anders staat er ook een uitleg op de startpagina kijk maar eens.

Groene tussendoortjes mogen altijd. Zeker in het begin kan je ze nodig hebben en niet schuldig over voelen. Later wordt dat minder. Het was gelukkig groen en niet ROOD (chips, snoep en chocolade) dus je kunt trots zijn! 3 kg is al hardstikke veel ga zo door (y) Ik ben ook wel eens een avondje van het gokpad en de volgende dag pik ik het gewoon weer op en ben je misschien even iets zwaarder door het vocht van het foute snoepen maar na een dag of 2-3 is het weer klaar en gaan we gewoon verder!

Ik ben ook doktersassistente op de poli dermatologie (alweer bijna 24 jaar) klinkt alsof ik heel oud ben maar zo voel ik me niet :D Heb ook 3 kinderen en a-sportieve man! :loll:

Gebruikersavatar
Fleur52
Berichten: 2627
Lid geworden op: 18-01-2018 13:30

Bericht door Fleur52 » 21-01-2018 11:04

Wat gezellig een clubje doktersassistentes. Ik ben 40 jaar assistente geweest:D :D . wat een tijd maar heb het altijd met veel plezier gedaan.De laatste 27 jaar bij huisartsen. Ik ben wat dit forum betreft ook een digibeet. Ik zou eigenlijk niet meer weten hoe ik bij dagboek ben gekomen. Volgens mij stond er ergens wil je nieuw dagboek klik hier en toen ging het vanzelf. Ik zie alleen bij iedereen eronder "mijn dagboek" in het blauw staan. Ik zou niet weten waar ik dat vandaan moet halen.

Gebruikersavatar
Fleur52
Berichten: 2627
Lid geworden op: 18-01-2018 13:30

Bericht door Fleur52 » 21-01-2018 11:15

Ik weet alweer hoe ik het deed. je moet gewoon naar dagboek 29 gaan en dan zie je "new topic"als je daar op klikt kan je je boekje maken.Ander moet je even naar de rubriek nieuw lid op dit forum en nog niet zo handig, dan klik je
de eerste rubriek van Yvonne aan en dan zie je in blauwe letters mijn dagboek maken. Daar krijg je dan uitleg.

Plaats reactie