Richard (63) Even voorstellen

Voorstelverhalen van mensen die nog nooit een dieet gevolgd hebben. En die dus nu overgaan op Grip op Koolhydraten als koolhydraatbeperkte energieke eetmethode.

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Richard52
Berichten: 3
Lid geworden op: 10-07-2016 11:03

Richard (63) Even voorstellen

Bericht door Richard52 » 10-07-2016 15:13

Hallo allemaal. Mijn naam is Richard. Leeftijd 63, gewicht 104 kg, lengte 179 cm. Ik ben alleenstaand. Ik heb nooit gerookt. Alcohol drink ik zelden (ik geef er gewoon niet om). En toch kreeg ik 13 jaar geleden de diagnose OSAS (slaapapneu). Inmiddels weet ik dat het erfelijk is. Ik ben niet de enige in de familie. Ik lig elke nacht trouw aan mijn CPAP (een hulpmiddel met toebehoren voor continue positieve luchtdruk tijdens het ademen). Ik kan er goed mee leven. Ik word weer uitgerust wakker en kom de dagen goed door. Een nadeel van OSAS is overgewicht. Ik ben heel benieuwd of er hier meer mensen zijn met OSAS die met hun gewicht worstelen.

Ik zag mijn gewicht de laatste jaren beetje bij beetje toenemen maar het deed het me niet veel. Ik zat er eerlijk gezegd niet mee. Ik heb nog nooit aan enig dieet gedaan. Tot een zus mij er op wees dat ik steeds dikker werd. Bloed laten nakijken. Cholesterol is iets te hoog maar niet alarmerend. Diabetes heb ik gelukkig ook niet. Ik heb in overleg met de huisarts besloten om toch iets aan dat overgewicht te gaan doen. Mijn bloed zal eind van het jaar opnieuw gecheckt worden.

Mijn zus wees me vorige maand op het boek Grip op koolhydraten. Meteen gekocht en ben druk aan het lezen. Ook de site bezoek ik regelmatig. En het forum vol nuttige dingen waar ik veel van leer. Of ik een fanatieke GOK-ker word weet ik niet. Ik wil op een rustige en verantwoorde manier afvallen door mijn eetgewoontes te veranderen. Ik ben nu 2 weken aan de gang en ik ben al iets afgevallen. Ik pak ook steeds vaker de fiets i.p.v. de auto. Ik laat in de supermarkt dingen staan die ik eerder zonder na te denken in de kar gooide. Kortom: ik doe bewuster boodschappen.

Ik heb tot slot één vraag. Ik ben geboren op Curaçao en opgegroeid met rijst en eet het bijna dagelijks. Nu lees ik dat rijst en pasta (vind ik ook erg lekker) niet goed is. Wat kan ik het beste als vervanger gebruiken?
Gestart met GOK-ken: 10 juli 2016

Myrjam
Berichten: 52
Lid geworden op: 02-07-2016 11:05

Bericht door Myrjam » 10-07-2016 20:03

Hallo Richard, welkom! Ik ben zelf ook nog maar pas begonnen met GOKken en ben veel informatie aan het vergaren.
Op dit moment wordt er bij mij ook onderzocht of ik slaapapneu heb, maar de uitslag van de slaaptest heb ik nog niet binnen. Eerst nog een week een slaaphorloge dragen en een slaapdagboek aanhouden.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd (en een keukenprinses ben ik ook al niet), maar ik las ergens dat je i.p.v. rijst ook fijngestampte bloemkool kunt maken. Misschien iets om uit te proberen?

Heel veel succes in ieder geval! (y)

Richard52
Berichten: 3
Lid geworden op: 10-07-2016 11:03

Bericht door Richard52 » 11-07-2016 10:15

Hoy Myrjam, bedankt voor je tip van die fijngestampte boerenkool. Ga ik zeker eens proberen. Afgelopen weekend heb ik voor het eerst de rijst helemaal weggelaten en alleen wokgroente met vlees gegeten. Het smaakte best goed. Ik miste de rijst niet eens.

Succes met je onderzoeken over slaapapneu. Ikzelf moest toen een middagje en later een nacht slapen in het ziekenhuis. Blijkbaar gaat het nu anders. Nogmaals succes. Hopelijk valt het voor je mee.
Gestart met GOK-ken: 10 juli 2016

Chantalmat
Berichten: 4453
Lid geworden op: 21-06-2015 16:12

Bericht door Chantalmat » 29-07-2016 01:20

Hallo Richard

Welkom op het forum.

Goed dat je bent gestart met gok. Je kunt op een gezonde manier gewicht kwijt raken, wat je hele lijf goed zal doen. Je zult je snel veel fitter gaan voelen en je kunt heerlijk blijven eten :D

Als vervanger voor rijst kun je inderdaad gemalen bloemkool of witte kool gebruiken. Even meebakken en het smaakt heerlijk. Er zijn op Internet recepten te vinden met bloemkool nasi en wittekoolnasi. Er bestaan vele koolhydraatarme recepten.
Google eens op "de keuken van Martine" (y)

http://opgewicht.forum2go.nl/slaapapneu-t15400.html
Op het forum kun je ook wat vinden over slaap apneu. Hierboven de link.

Ik raad je aan een dagboekje aan te maken en hier je menuutjes op te schrijven. Zo kunnen we met je mee kijken en op weg helpen.

Ik wens je veel succes (y)

Groetjes

Chantal

Richard52
Berichten: 3
Lid geworden op: 10-07-2016 11:03

Bericht door Richard52 » 30-09-2016 14:46

Dag allemaal,
Hier weer een bericht van mij. Ik heb geen dagboek aangemaakt op het forum zoals mij door Chantal is voorgesteld. Maar ik heb zeker niet stilgezeten.

Ik ben nu 2 1/2 maand bezig met GOK-ken. Het is me gelukt om 12 kg af te vallen. Aan het begin vlogen de kilo's er af. Van mijn zus en de longarts (de druk van mijn apneuapparaat is naar beneden bijgesteld) kreeg ik complimenten. Deze week heb ik 2 nieuwe broeken moeten kopen. Ik moest wel omdat ik de riem steeds strakker moest trekken bij de oude broeken.

De laatste weken ging het wel wat minder vlot maar ik val nog steeds af. De reden dat het even stagneerde ligt volgens mezelf in het feit dat ik zo bezig was met een aanstaande verbouwing bij mij thuis dat ik soms iets teveel at. Gezonde spanning. Dus niet dat ik me niet aan de GOK-richtlijnen hou want dat doe ik nog steeds. Nu ik de knoop doorgehakt heb (de verbouwing start binnenkort) geeft het rust en ga ik weer vrolijk verder met GOK-ken. Ik ben helemaal gewend aan deze manier van eten. Niet gedacht dat het me zo goed zou bevallen.

En dat wou ik jullie graag even laten weten. Ik ben een tevreden man.

Groetjes,
Richard
Gestart met GOK-ken: 10 juli 2016

Chantalmat
Berichten: 4453
Lid geworden op: 21-06-2015 16:12

Bericht door Chantalmat » 01-10-2016 21:26

Wat super goed Richard applaus (y) :dansend:
Ook zonder dagboek kun je zeker gokken. Voor sommige mensen geeft een dagboek veel steun.
Maar ik ben trots op jou dat het zo goed gaat...heerlijk dat je apneuapparaat naar beneden is bijgesteld.
Gelukkig mogen we met gok heerlijk eten en lekker genieten.
Ik hoop voor jou dat er nog lekker wat kilootjes af gaan (y)

Gebruikersavatar
yolan
Berichten: 561
Lid geworden op: 28-07-2014 08:38

Fijn

Bericht door yolan » 14-11-2016 10:48

Fijn Richard dat het zo goed gaat!

Ik heb geen ervaring met Osas, dus daarmee kan ik je niet helpen. Maar ik vraag me eigenlijk ook af of je wel hulp nodig hebt, nu het zo goed gaat.

Wel heb ook ik een hele tijd stil gestaan qua afvallen (kilo's) en dat is erg frustrerend. Maar de cm's verdwenen wel, dus ik viel wel af.
Mijn tip is dus: meet jezelf ook eens (buik, heupen, armen en benen).

Succes verder!

Yolanda

Gebruikersavatar
mushu
Berichten: 109
Lid geworden op: 09-12-2016 09:57

Bericht door mushu » 18-12-2016 13:24

Goh, je bent echt geweldig bezig hoor! 12 Kilo man, tjee.
En wat fijn dat je apneu wat minder is geworden. Waarschijnlijk wordt dat nog wel minder in de toekomst, tof is dat hé. En dan natuurlijk de rest van de bijbehorende positieve bijverschijnselen, beter slapen, meer energie en natuurlijk afvallen. Zal jouw dagboekje ook eens gaan bijhouden. Goed bezig, ga zo door applaus (y)

Plaats reactie